תזונה לאחר הלידה 

לאחר הלידה הגוף עובר שינויים רבים ויש לתמוך בו תזונתית על מנת לחזק אותו ולהשלים חסרים תזונתיים, כמובן שיש להתאים את התזונה לאישה שבוחרת להניק וזאת על מנת לשמור על איכות החלב וכמות נאותה של החלב.
בתקופת משכב הלידה הגוף זקוק לתזונה בריאה ומחזקת ולאכילה מסודרת.

מומלץ לאכול: ירקות טריים חתוכים, דגנים מלאים, פירות טריים, אגוזי מלך שקדים, שתייה מרובה, מוצרי חלב פרוביוטיים לסידור פעילות מערכת העיכול, חלבון איכותי ומלא מן החי ומן הצומח, מנת דג ים צפוני, מג'דרה, חזה עוף צלוי, מגוון של קטניות בכל מיני צבעים.
לצרוך מזונות מלאים ועשירים בויטמינים ומינרלים, להימנע ממזונות מתועשים, מטוגנים ומעובדים, לצרוך מזונות טריים כמה שאפשר, ירקות בכל מיני צבעים, פירות טריים ומיובשים.

חשוב לספק לגוף מזונות עשירים בברזל כגון:
ירקות עליים ירוקים, תאנים מיובשות, שעועית לבנה, קינואה, עדשים בכל מיני צבעים, חומוס, בשר בקר, בשר הודו.
חשוב לזכור לשלב ויטמין סי כאשר אוכלים מזונות אשר עשירים בברזל מן הצומח, הויטמין תורם לספיגת הברזל מהמזון.
מומלץ להמשיך ליטול את תוסף הברזל גם לאחר הלידה עקב איבוד דם רב בלידה ובתקופה שלאחריה.

בתקופת משכב הלידה, כאמור ששת השבועות שלאחר הלידה לא מומלץ להתחיל בדיאטת הרזיה ולהגביל את מספר הקלוריות שהאם אוכלת. בתקופה זו חשוב להשלים את החסרים התזונתיים שההריון גרף מגוף האישה.

חשוב לזכור שממילא בתקופה זו יורדים במשקל ולכן לא מומלץ להגביל את התפריט התזונתי לקלוריות מועטות מדיי.

חשוב לצרוך מזונות שמחזקים את מערכת החיסון, מפני שהגוף כעת חלש וחשוף להיפגע בכל מיני גורמים פתוגניים, לדוגמא דלקות במערכת השתן, תזונה מלאה ועשירה בכל רכיבי התזונה החיוניים תעשה את העבודה.
צריכה של ויטמין C מהמזון תשפר את פעילות מערכת החיסון, בנוסף מומלץ לשלב מזונות המכילים אבץ, סלניום, ויטמין E  ובטא קרוטן, כל אלו מהווים נוגדי חמצון המחזקים את פעילות מערכת החיסון.

מומלץ לצרוך: אבוקדו, נבטים, ירקות עליים, ביצים, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים, אגוזי ברזיל, דגים, ירקות כתומים, ירקות ירוקים כהים וצהובים.

 

תפריט לדוגמא לא מניקות:
א. בוקר: כריך מלחם חיטה מלאה עם גבינת עזים וירקות חתוכים
א. ביניים: יוגורט ביו פרוביוטי בתוספת סילאן ואגוזי מלך
א. צהריים: מרק ירקות – דלעת, קישוא, תפוחי אדמה, גזר אם או בלי עדשים/אורז מלא/גריסי פנינה או פסטה ברוטב עגבניות. או מנת דג סלמון עם תפוח אדמה אפוי  בתוספת סלט ירוק.
א. ביניים: צלחת פירות
א. ערב: שקשוקה עם ביצה ועגבניות טריות, בזיליקום, פלפל אדום +2 פרוסות לחם מלא + טונה + קינואה עם בטטה

לאחר שתקופת משכב הלידה (כ -6 שבועות) הסתיימה לה, והגוף כבר התאושש, והושלו כבר מספר קילוגרמים לא מועט שהתווספו בהריון ניתן להפחית מעט בצריכה הקלורית לשם הרזייה נוספת אצל נשים שאינן מניקות.

חשוב לאכול בצורה שתאפשר לגוף לשקם את עצמו, מומלץ לצרוך כ- 1800 קלוריות ליום, ובכל מקרה לא לרדת פחות מ- 1500 קלוריות ליום, כמובן שמומלץ לשלב פעילות גופנית.

הקצב המומלץ לירידה במשקל עומד על 2 ק"ג בחודש או 0.5 ק"ג בשבוע.

מדובר בדיאטה מתונה ולא דיאטת בזק או דיאטת כאסח.

נשים שאינן מניקות חודש וחצי לאחר הלידה יכולות לצרוך כ- 1500 קלוריות על מנת לרדת במשקל ולחזור לגזרה הקודמת שלפני ההריון, אך חשוב לצרוך מזונות כמה שיותר טריים, ולהימנע מכל המזונות המעובדים, המתוקים, מטוגנים, מתועשים ועוד, מפני שהגוף עדיין זקוק לאנרגיה טובה.

תפריט לדוגמא בהנקה
א. בוקר: 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה+ אבוקדו+ נבטים + חסות + מלפפון ירוק
ביניים: מספר יחידות אגוזי מלך ושקדים לא קלויים
יוגורט ביו פרוביוטי בתוספת גרנולה עם סילאן
א. צהריים: נתח חזה עוף צלוי + סלט גדול ועשיר ממיני ירקות שונים בכל מיני צבעים
או מנת דג/ מג'דרה/ אורז מלא/פסטה בולונז
ביניים: שני פירות בצירופים נכונים
א.  ערב: 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה עם ביצה קשה + פשטידת ירקות + טונה

יש לזכור בהנקה חשוב להרבות בשתיית מים לפחות 2 ליטר מים.

נשים שבוחרות להניק לתקופה ארוכה ועדיין בעודף משקל צריכות להקפיד על צריכה מוגברת של ירקות, דגנים מלאים, להרבות באכילת מוצרים מן הצומח ולהפחית מוצרים מן החי, חשוב לשים לב לכמות הקלוריות היומית ועל כמות המנות של הפחמימות בתפריט.

נשים שכבר הגיעו למשקל היעד שלהן מוזמנות להמשיך בתפריט מלא ומזין המכיל את כל אבות המזון עם הקפדה על צריכה של מזונות מלאים, פירות וירקות. את התפריט מומלץ להרכיב באמצעות איש/אשת מקצוע על מנת להתאים תזונה ממוקדת אשר מתאימה באופן מושלם לאם הטרייה ולצרכיה הרפואיים.

מבחינה נטורופתית אין התייחסות לקלוריות שנצרכות מדי יום, אך נשים רבות חושבות שזו הדרך הנכונה לצריכת מזון בצורה מתונה יותר, זה בהחלט יכול לעזור, אבל יחד עם זאת חשוב לא להתייחס לזה בכובד ראש כי יש עוד קריטריונים שחשובים להרזיה כגון: צריכת נוזלים, פעילות גופנית, מצב נפשי ועוד.

לייעוץ נטורופתי והרכבת תפריט המותאים לך באופן אישי את מוזמנת ליצור עימי קשר

את מוזמנת ליצור עימי קשר
050-3393134